Vårrengjøring på kontoret.

Vårrengjøring på kontoret.

vårrengjøring kontoret

7 måter å forbedre arbeidsmiljøet ditt på

Du er der nesten hver dag, men hvor ofte tar du deg tid til å rydde og omorganisere litt på arbeidsplassen din? Vi mener ikke det å flytte litt på en muggen kaffekopp eller to, men alt fra hele miljøet du er i til hvor mye tid du tilbringer framfor skjermen kan påvirke helsa di.

Gå inn i den nye årstida med vår i sinnet; her er 7 måter å gjøre arbeidsmiljøet ditt mye bedre og sunnere.

Få mer naturlig dagslys

Med knappe tidsfrister som henger over deg har du ikke et minutt å miste, å ta deg tid til å få litt sol i ansiktet er kanskje ikke topp prioritet. Men ikke vær for rask til å forkaste det, de verdifulle solstrålene kan virkelig hjelpe deg og gi deg et løft.

I Literature Review of the Effects of Natural Light on Building Occupants, ble forfatterene L. Edwards og P. Torcellini så imponert av resultatene at de oppmuntret firmaer og institusjoner til å installere dagslys systemer når de planla nye bygg for å hjelpe til med å forbedre beboerenes helse.

De fant ut at naturlig dagslys kurerte noen medisinske plager, reduserte stressnivået for de ansatte og forbedret innsatsen. Få din dose av vitamin D ved å ta deg en tur ut i lunchen eller ta en brainstorming tur utendørs.

Hva med litt konkurranse?

Det er lett å bli fanget i den samme gamle rutinen på jobb. Konseptet med 8 til 4 jobb og så glemme alt som er i mellom vil bare føre til at man kun gjør det som blir krevet uten “drive” til å gjøre noe nytt eller prestere bedre. For å bryte sirkelen, prøv litt sunn konkurranse.

Det kan oppnås ved utendørs aktiviteter, teambuilding som kan utløse innovasjon, riste av tilfredshet og etablere en bedre forståelse for det dere driver med. Men gjør det riktig, konkurranse trenger ikke være så alvorlig eller engang være rettet mot jobben mener Jason Spievak i Invoca. Få inn et bordtennisbord eller et billjardbord, sosialiser med kollleger og ha det morro.

Bruk ståpulter

Det blir sagt at å sitte er den nye form for røyking. Ifølge undersøkelser sitter en gjennomsnittlig person 7,7 timer hver dag. Det kan resultere i all slags helseproblemer, selv om du trimmer regelmessig. Sitting fører ikke bare til dårlig holdning, men også hjerteproblemer, diabetes, høyt blodtrykk, depresjon og lavere forbrenning.

Mange hevder at et alternativ til stillesittende arbeid er å bruke høyere pulter slik at man kan stå og jobbe. Man kan til og med jobbe på tredemøller, alt dette vil øke energi, brenne kalorier og få blodpumpa i gang. Men hvis dette er uaktuelt, sørg i hvert fall for hyppige pauser. Å forlate skjermen for et øyeblikk hjelper deg til å utføre dine daglige gjøremål mer effektivt mens du samtidig tar vare på kroppen din.

Kjøp en plante

Hvis du rydder på pulten og lurer på hva du skal erstatte den store papirbunken med, gå og kjøp deg en plante!  I følge studier utført av Universitet for Miljø-og biovitenskap (UMB) og Uppsala Universitet kan nærværet av planter redusere stressnivået ditt betraktelig.

De fant ut at planter reduserte tretthet, tørr hals og hodepine. Det var også en sammenheng mellom de som hadde en plante på kontorpulten sin og sykefraværet de hadde – det var mye mindre enn de som ikke hadde planter.

Man er ikke 100% sikker på hvorfor, men sannsynligvis er det at planter hjelper til med å fjerne skadelige stoffer fra lufta. Det er også en psykologisk forklaring i det at de fleste mener at planter i omgivelsene er sunt og at de dermed opplever sin egen helse mer fordelaktig.

Uansett årsak, det fungerer. Erstatt bunker av gamle post-it notater med en potteplante.

Sunn snacks

Energinivået kan falle dramatisk på jobb så det kan være lurt å sikre at de ansatte har tilgang på sunn snacks. Unngå påfyll av sukkerholdige drikker, hva med vann, epler, bananer, nøtter og tørket frukt istedet? Dette hjelper deg til å være mer på og unngå “sukker-kollaps” etterpå.

Å spise snacks er ikke så galt. Undersøkelser viser at de som følger sunne dietter også spiser mye sunn snacks. Fyll på lageret – gresk yoghurt, tørket frukt og solsikkefrø er sunne valg.

Hvis det er mulig – ta en ny rute til jobben

Å komme seg til jobb hver dag kan være tøft. Enten du slåss om et sete på toget eller sitter fast i bilkøen er det ikke bra for helsa di. For mange føles det at det er lite man kan gjøre – man må komme seg på jobb uansett! Men hvis du er klar over hvor mye dette kan virke inn på kropp og sjel, vil du kanskje bli inspirert til å finne en ny måte å komme deg til arbeid på. En rapport fra England viste at å ta en busstur på ca 30 minutter eller lenger var forbundet med det laveste nivået av livskvalitet.

Hvis å flytte er for drastisk, prøv å riste støv av sykkelen og ta et avbrekk fra det vanlige og aktiviteten vil gjøre deg lykkeligere og friskere.

Kjæledyr på jobben

Hvis ikke noe av det over er mulig å få til, sjekk muligheten om å få ha et kjæledyr der. Dyreelskere vil være enige; hundevalper og kattunger gjør alle glade.

Undersøkelser viser at folk som har dyr er sunnere og friskere enn andre. De fant at hundeeiere har lavere blodtrykk, lavere kolestrol og er mindre utsatt for andre helseplager.

Kjæledyr på jobben hjelper ansatte til å slappe av og forbedrer moralen. Forlang et kjæledyr med en gang – det er bra for helsa di!

Ekstra tips fra Green Fortune:

Hva med en kolonihage på jobben?

 

tubegarden

 

 

 

 

Facebooktwitterpinterestlinkedinby feather
No Comments

Post A Comment

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *